Αρχιμ. π. Συμεών Βενετσιάνος: Η αγιότητα δεν είναι το  προνόμιο των ολίγων αλλά το δικαίωμα όλων

 

Ο άγιος Λουκάς μας καλεί σε συγγραφή κι όπως εκείνος έγραψε το βιβλίο της ζωής του Χριστού, έτσι κι εμείς να γράψουμε το βιβλίο της ζωής Του στη δική μας πραγματικότητα, προσαρμοσμένο στην κάθε ημέρα της ζωής μας. Μας άφησε τη ζωγραφική του τέχνη και τις εικόνες της Υπεραγίας Θεοτόκου και μας καλεί να ζωγραφίσουμε με χρώματα εναργή και καθαρά, την εικόνα Της στη ζωή μας, την αρετή και την καθαρότητα Της, την απόλυτη υπακοή, πιστότητα και εμπιστοσύνη Της στο θέλημα του Θεού.

 

Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου / Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας Πειραιώς

 

Ιερά αγρυπνία τελέστηκε στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, στην οποία προεξήρχε και κήρυξε τον θείο λόγο, ο Αρχιμανδρίτης π. Συμεών Βενετσιάνος, Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Νεότητος και Οικογενείας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Η   αγρυπνία   και   η   ομιλία   εντάσσονται   στο   πλαίσιο   του προγράμματος   «ΕΝΟΡΙΑ   εν   δράσει».

 

Η ομιλία του π. Συμεών ήταν αφιερωμένη στον εορταζόμενο άγιο Απόστολο και Ευαγγελιστή Λουκά. Ξεκινώντας το κήρυγμα του παρατήρησε ότι νιώθουμε όλοι την αγωνία και την προσμονή του οδοιπόρου ο οποίος θέλει να φτάσει στον προορισμό του σε κάποια υψηλή βουνοκορφή και αγωνιά αν έχει πάρει το σωστό δρόμο κι αν λειτουργεί η πυξίδα του.

Και φανταζόμαστε την χαρά και την ικανοποίηση του όταν διαπιστώνει ότι η πυξίδα λειτουργεί, έχει πάρει το σωστό δρόμο κι έχει αρχίσει να φαίνεται η κορυφή που αγωνίζεται να φτάσει.

«Αυτός είναι ο δρόμος και η πνευματική πορεία κάθε ανθρώπου, στην εναγώνια προσπάθεια για την αγιότητα. Και η αγιότητα δεν είναι το  προνόμιο των ολίγων αλλά το δικαίωμα όλων, αφού ο Θεός μας έχει καλέσει σε αυτήν.»

Κάπως έτσι βλέπουμε κάθε φορά που ξημερώνει η γιορτή ενός αγίου της Εκκλησίας μας, συνέχισε ο π. Συμεών. Αντιλαμβανόμαστε πως η παρουσία του, η μελέτη του βίου και των κατορθωμάτων του, αποτελεί έναν ασφαλέστατο οδηγό και αλάνθαστη πυξίδα, στο δρόμο για να φτάσουμε σε αυτήν την υψηλή κορυφή και τον τελικό προορισμό μας.

«Η μελέτη του βίου του αποστόλου και ευαγγελιστού Λουκά δεν μπορεί παρά να αποτελεί για όλους μας, το πνευματικό ψωμί με το οποίο τρέφουμε την ψυχή μας. Λαμβάνοντας πρώτα απ’ όλα βεβαίως το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου που αποτελεί την ύψιστη πνευματική τροφή, αλλά στη συνέχεια και εντρυφώντας στους βίους των αγίων μας, οι οποίοι παρηγορούν τη ζωή μας, την γεμίζουν ελπίδα και ανάσταση.»

Αναφερόμενος στο βίο του αγίου ο π. Συμεών σημείωσε πως ο άγιος Λουκάς καταγόταν από την Αντιόχεια της Συρίας και ασκούσε το επάγγελμα του ιατρού, ενώ σύμφωνα με μία αρχαία παράδοση της Εκκλησίας ήταν και άριστος ζωγράφος.

Στο Ευαγγέλιο παρουσιάζει έναν έξοχο χειρισμό της ελληνικής γλώσσας, που αυτό μαζί με άλλα στοιχεία συνηγορεί στο να αποδεχθούμε ότι είχε ελληνική εθνικότητα. Είχε μία άριστη επιστημονική, φιλολογική και φιλοσοφική κατάρτιση.

Υπήρξε προσφιλής μαθητής του αποστόλου Παύλου και τον ακολούθησε στην 2η και 3η περιοδεία του. Ο Λουκάς μετά τον μαρτυρικό θάνατο του αποστόλου Παύλου, κήρυξε το Ευαγγέλιο στη νότια Ευρώπη, τη Δαλματία, Ιταλία, τη Γαλλία, αλλά και την Ελλάδα με επίκεντρο, απ’ ότι φαίνεται, την πόλη των Θηβών.

Μεγάλη η προσφορά του στην Εκκλησία καθώς άφησε πίσω του δύο θαυμαστά έργα, το Ευαγγέλιο και τις Πράξεις των Αποστόλων. Μάλιστα ξεκινάει το θεόπνευστο κείμενο του με γεγονότα πριν από τη γέννηση του Χριστού.

Στο βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων ο Λουκάς διηγείται την δράση των πρώτων αποστόλων για τη διάδοση της νέας πίστης του χριστιανισμού, αλλά και τους διωγμούς και τους αγώνες τους. Σύμφωνα μάλιστα με μία παράδοση, ο τόπος συγγραφής του Ευαγγελίου του Λουκά ήταν το σπήλαιο της Ιεράς Μονής του Μεγάλου Σπηλαίου, όπου βρέθηκε και φυλάσσεται η εικόνα της Θεοτόκου που αγιογραφήθηκε από τον άγιο.

Γνώριζε πολύ καλά τη ζωγραφική τέχνη και σε αυτόν αποδίδονται οι πρώτες εικόνες της Υπεραγίας Θεοτόκου με τον Ιησού Χριστό βρέφος στην αγκαλιά Της. Την παράδοση αυτή έχει υιοθετήσει και η ορθόδοξη υμνολογία, όπως φαίνεται στον Μικρό Παρακλητικό Κανόνα.

«Ο άγιος Λουκάς έχει ονομαστεί και ευαγγελιστής της Παναγίας γιατί περισσότερο από όλους τους άλλους ευαγγελιστές, περιγράφει λεπτομέρειες και παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για γεγονότα πριν και κατά τη γέννηση του Κυρίου που αφορούν την Υπεραγία Θεοτόκο.»

Είναι ιστορικά διακριβωμένο ότι παρέμεινε κοντά στην Παναγία για δύο και περισσότερα χρόνια, περίπου το 58 μ.Χ, όταν ο Απόστολος Παύλος βρισκόταν φυλακισμένος στην Καισάρεια της Παλαιστίνης.

Εκεί η Υπεραγία Θεοτόκος του μίλησε για γεγονότα που αφορούν τη θαυμαστή γέννηση του Κυρίου κι εκείνος τα διέσωσε, όπως την αφήγηση του Ευαγγελισμού, τη γέννηση του Ιωάννου του Προδρόμου, τη συνάντηση της Θεοτόκου με την Ελισάβετ, τα γεγονότα της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ.

Μας μιλά για τα γεγονότα της Υπαπαντής, περιγράφει το γεγονός του 12ετούς Ιησού στο Ναό της Ιερουσαλήμ.

Ολοκληρώνοντας την περιγραφή του βίου του αγίου Λουκά και ολοκληρώνοντας το κήρυγμα του, ο π. Συμεών είπε μεταξύ άλλων:

«Εάν υπάρχει ένας λόγος για τον οποίον μελετούμε τους βίους των αγίων είναι, όχι μονάχα για να αποκτήσουμε κάποιες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις, αλλά κυρίως για να γίνει η ζωή του κάθε αγίου πρότυπο προς μίμηση.

Τι είναι εκείνο  στο οποίο μπορεί να μας καλέσει ο άγιος Λουκάς να τον ακολουθήσουμε και να τον μιμηθούμε; Σε αυτό που έκανε, ήταν μαθητής του Χριστού και Απόστολος. Σε αυτό που μας άφησε πίσω, τη συγγραφή και τη ζωγραφική.

Μας καλεί σε συγγραφή κι όπως εκείνος έγραψε το βιβλίο της ζωής του Χριστού, έτσι κι εμείς να γράψουμε το βιβλίο της ζωής του Χριστού στη δική μας πραγματικότητα, προσαρμοσμένο στην κάθε ημέρα της ζωής μας.

Μας άφησε τη ζωγραφική του τέχνη και τις εικόνες της Υπεραγίας Θεοτόκου και μας καλεί να ζωγραφίσουμε με χρώματα εναργή και καθαρά, την εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου στη ζωή μας, την αρετή και την καθαρότητα Της, την απόλυτη υπακοή, πιστότητα και εμπιστοσύνη Της στο θέλημα του Θεού.»

Την ομιλία μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ: