Σχεδόν τρεις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς παραμένει η απαράδεκτη κατάσταση στις σχολικές μονάδες των Δήμων του Πειραιά , καταγγέλλει η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης ( ΕΛΜΕ) Πειραιά.
Σύμφωνα μ’ ανακοίνωση της , τα εκπαιδευτικά κενά είναι χιλιάδες πανελλαδικά, κάτι που συνεπάγεται την απώλεια χιλιάδων διδακτικών ωρών και αποτελεί καταστρατήγηση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών .
Πιο συγκεκριμένα , στα σχολεία των Δήμων του Πειραιά, τα κενά στη Γενική Εκπαίδευση (μετά τη Γ’ φάση) είναι τουλάχιστον 80, ενώ μεγάλος αριθμός κενών υπάρχει και στην Ειδική Αγωγή (Παράλληλη Στήριξη, Τμήματα Ένταξης).
Χάνονται , τονίζει , τουλάχιστον 1600 διδακτικές ώρες κάθε βδομάδα και πλησιάζουν τα Χριστούγεννα!
Η ΕΛΜΕ Πειραιά «ενδεικτικά των κενών που υπάρχουν, αλλά και της προσπάθειας της ΔΙΔΕ Πειραιά να τα “μπαλώσει” όπως-όπως» αναφέρει ως παράδειγμα το 1ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού.
Σύμφωνα με την ΕΛΜΕ, « υπάρχουν κενά σε 22 ώρες γενικής αγωγής και 36 ώρες ειδικής αγωγής (Παράλληλη Στήριξη).
Για τα μαθήματα γενικής αγωγής οι 4 ώρες αφορούν φιλολογικά μαθήματα, οι 9 ώρες το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής (ΚΠΑ) και οι υπόλοιπες 9 ώρες το μάθημα των Εικαστικών
. Όσον αφορά τις ώρες της ειδικής αγωγής έχουν να κάνουν με την διδασκαλία φιλολογικών μαθημάτων στα παιδιά που δικαιούνται παράλληλη στήριξη. Η ΔΙΔΕ Πειραιά ζητά την υπερωριακή εργασία των φιλολόγων του σχολείου για να καλύψει τις 4 ώρες φιλολογικών μαθημάτων.
Όσον αφορά τις ώρες του μαθήματος της ΚΠΑ με άτυπες και προφορικές οδηγίες ζητά να γίνει μια ανακατανομή στις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων (αναμόρφωση) ούτως ώστε να καλυφθούν οι 3 από τις 9 ώρες. Με απλά λόγια, ο/η εκπαιδευτικός να μπαίνει από μία (1) ώρα σε κάθε τμήμα τη βδομάδα και όχι τρεις (3) που προβλέπει το θεσμοθετημένο ωρολόγιο πρόγραμμα για τη Γ’ Γυμνασίου. Μάλιστα, ο μόνος λόγος που γίνεται αυτό είναι για να γίνουν κάποιες διδακτικές ώρες, προκειμένου να βαθμολογηθούν οι μαθητές στο εν λόγω μάθημα στο τέλος του τετραμήνου, δηλαδή για τα μάτια του κόσμου, λες και η διδασκαλία είναι μια απλή γραφειοκρατική διαδικασία (το συγκεκριμένο σχολείο αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο σαν παράδειγμα, μια και αντίστοιχες συνθήκες, επικρατούν δυστυχώς και σε άλλα σχολεία)».
Η ΕΛΜΕ σημειώνει ότι «αντίστοιχες αντιπαιδαγωγικές λύσεις, όπως η ανάθεση υποχρεωτικών υπερωριών ή η καταπάτηση του θεσμοθετημένου ωρολογίου προγράμματος “προτείνονται” σε πολλά σχολεία… Σε πολλά συνοδεύεται από έμμεσες … προτροπές, πως αν δεν δεχτεί ο/η εκπαιδευτικός τη καταπάτηση του θεσμοθετημένου ωρολογίου προγράμματος, θα φορτωθεί υπερωρίες με το έτσι θέλω…
Είχαν προηγηθεί οι εντολές για συγχωνεύσεις τμημάτων, που είχαν σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν 120 τμήματα των 25 παιδιών, 82 τμήματα των 26 παιδιών και 81 τμήματα των 27 παιδιών στην τάξη! Επίσης, υπάρχουν 3 τμήματα με … 28 μαθητές/μαθήτριες, σε σύνολο 1471 τμημάτων. Και πάλι όμως, παρά τις συγχωνεύσεις τμημάτων, τα κενά παραμένουν!
Στην ουσία προτείνονται ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ-ΑΝΤΙΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ λύσεις που, ανάμεσα στα άλλα, εμπεριέχουν την εντατικοποίηση της εργασίας των εκπαιδευτικών (όπως είναι η υπερωριακή υπερεργασία) και άλλες “ευφάνταστες” ιδέες, που απέχουν παρασάγγας από την ικανοποίηση των μορφωτικών αναγκών των μαθητών μας. Παράλληλα αναγκάζουν τις οικογένειες να στραφούν στην ιδιωτική εκπαίδευση για την μόρφωση των παιδιών τους, όσες έχουν βέβαια την οικονομική δυνατότητα.
Είναι ξεκάθαρο πλέον πως οι σύγχρονες ανάγκες του λαού μας μπαίνουν στην κλίνη του Προκρούστη εφόσον θεωρούνται κόστος που πρέπει να ελαχιστοποιηθεί. Οπότε οι διακηρύξεις της κυβέρνησης περί έγκαιρου προγραμματισμού διορισμών και προσλήψεων εκπαιδευτικών ήταν φληναφήματα, άλλωστε εκείνο που έχει προτεραιότητα είναι η στροφή στην πολεμική προετοιμασία και οικονομία και η στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων.
Είναι αναγκαίο όσο ποτέ οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές σε συμμαχία να αντισταθούν σε αυτή την πολιτική, που ορθώνει ταξικούς φραγμούς στην νεολαία μέσω της συστηματικής υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης. Παράλληλα να ακυρώσουν τις χυδαίες προσπάθειες που κάνει η κυβέρνηση, αξιοποιώντας το «εργαλείο» του κοινωνικού αυτοματισμού, να επιρρίψει την ευθύνη για τα κενά στα σχολεία στις συναδέλφους που λαμβάνουν άδεια ανατροφής τέκνων ή αναγκάζονται σε παραίτηση, αφού αδυνατούν να ανταποκριθούν ακόμα και στα στοιχειώδη έξοδα διαβίωσης με τους σημερινούς εξευτελιστικούς μισθούς.
Καλούμε τους/τις εκπαιδευτικούς:
α) να πάρουν θαρρετά μέρος στη στάση εργασίας από τις υποχρεωτικές υπερωρίες, που έχει κηρύξει η ΟΛΜΕ (βλέπε εδώ: 27-10-2025: Προκήρυξη στάσεων για τις υποχρεωτικές υπερωρίες – Ο.Λ.Μ.Ε. | Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης). Η κήρυξη των στάσεων εργασίας είναι σε ισχύ και δεν έχει προσβληθεί δικαστικά.
β) να ζητούν εγγράφως την εντολή για καταπάτηση του θεσμοθετημένου ωρολογίου προγράμματος και την αναμόρφωση των ωρών διδασκαλίας. Στο Δημόσιο δεν έχουν ισχύ προφορικές εντολές. Και στη μία και στην άλλη περίπτωση να ενημερώνουν το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Πειραιά.
Ενώνουμε την φωνή μας με τους μαθητές και τους γονείς και απαιτούμε:
- Να καλυφθούν άμεσα όλα τα κενά με προσλήψεις εκπαιδευτικών κι όχι με υπερωριακή εργασία
- Να εξασφαλιστεί παράλληλη στήριξη για κάθε μαθητή που έχει γνωμάτευση.
- Να στελεχωθούν πλήρως όλα τα τμήματα ένταξης-να παρθούν πίσω οι συγχωνεύσεις τμημάτων-μέχρι 20 μαθητές στην τάξη
- Γενναία χρηματοδότηση των σχολείων από τον κρατικό υπολογισμό».





