Υπόσχεση Μητσοτάκη προς εργαζομένους « Σακαραμαγκά αλλά… χωρίς δεσμευτικό όρο στο διαγωνισμό

Αναπάντητα μένουν τα ερωτήματα που έθεσαν οι Βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, Νάντια Γιαννακοπούλου και  Μιχάλης Κατρίνης προς τον Υπουργό Οικονομικών Xρήστο Σταϊκούρα σχετικά με τα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά.

Με τοποθέτησή τους επί της επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσαν προς τον Υπουργό Οικονομικών με θέμα : «Μείζον ζήτημα η ανησυχία των εργαζομένων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά», οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, Κωνσταντίνα (Νάντια) Γιαννακοπούλου και Μιχάλης Κατρίνης επισήμαναν πως «η έλλειψη πρόνοιας και η απουσία δέσμευσης από την πλευρά σας, κύριε Υπουργέ, για τη μεταφορά των θέσεων εργασίας στον νέο φορέα είναι εκκωφαντική και δημιουργεί ένα κλίμα άγνοιας, ένα κλίμα ανησυχίας, ανασφάλειας και κινδύνου στους εργαζόμενους.

Τόσο εσείς όσο και ο ειδικός διαχειριστής, αλλά και ο νέος επενδυτής-πλειοδότης που θα προκύψει, οφείλετε να δώσετε τις απαιτούμενες απαντήσεις. Και δυστυχώς δεν μας τις δώσατε, παρά μόνο πετάξατε το μπαλάκι των ευθυνών στα Υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εθνικής Άμυνας».

Οι δύο Βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής ανέδειξαν στην πρωτολογία τους πως ενώ ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του στη ΔΕΘ στις 12 Σεπτεμβρίου μίλησε για στρατηγικό επενδυτή που θα διατηρήσει τις θέσεις εργασίας, αναφερόμενος στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τελικά δεν έκανε τίποτα.

Συγκεκριμένα εξέφρασαν την ανησυχία τους πως επικρατεί, όμως, έντονη ανησυχία στους εργαζόμενους, αφού στο διαγωνισμό -στη σελίδα 7 του διαγωνισμού, της πρόσκλησης- δεν υπάρχει δεσμευτικός όρος για μεταφορά συμβάσεων του προσωπικού στον νέο ιδιοκτήτη, χωρίς αυτό να έχει ξεκαθαριστεί από την Κυβέρνηση αν αποτελεί έγγραφη δέσμευση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή όχι λόγω και της γνωστής υπόθεσης των ανακτήσεων που απασχολούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Στις αντίστοιχες περιπτώσεις των ναυπηγείων Σύρου και Ελευσίνας υπήρχε δέσμευση του νέου ιδιοκτήτη για προσωπικό, που, τουλάχιστον, στο Ναυπηγείο Σύρου μέχρι στιγμής γνωρίζουμε ότι έχει γίνει πράξη.

Τρία ερωτήματα απηύθυναν στον Υπουργό Οικονομικών που αφορούσαν αν ο νέος ιδιοκτήτης ενδιαφέρεται πραγματικά να λειτουργεί στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ως ναυπηγείο με τους εργαζόμενους στην πρώτη γραμμή ή απλώς ψάχνει οικόπεδο και εργαλεία για να πουλήσει, όπως ήδη έχει γίνει με τις πλωτές δεξαμενές Ι και ΙΙΙ, τα ρυμουλκά και πολλά άλλα. Επίσης, πώς σκέφτεστε να διασφαλίσετε  τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων και τη συνέχιση της λειτουργίας των ΕΝΑΕ ως ναυπηγείο, έτσι ώστε να συνεχίσουν και να μπορούν να συνεχίσουν να δουλεύουν οι εργαζόμενοι;

Και τέλος, τι θα κάνετε με την καταβολή των δεδουλευμένων συμπεριλαμβανομένων και των 75 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν επιδικαστεί από το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο και το οποίο εκκρεμεί στον Άρειο Πάγο για την έκδοση της οριστικής απόφασης, αλλά και την ασφαλιστική τακτοποίηση για το δεκαοχτάμηνο της εκ περιτροπής εργασίας;

Ο Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας από πλευράς του, επεσήμανε πως «Το ζήτημα της λειτουργίας και ταυτόχρονα η επανεκκίνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας αποτελεί ένα σύνθετο και φιλόδοξο εγχείρημα.

Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο καταβάλλεται μία συντεταγμένη, συνεκτική προσπάθεια ώστε η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία να αναγεννηθεί, να διεκδικήσει και να αναλάβει προοπτικά υψηλού επιπέδου κατασκευαστικό αντικείμενο εντός και εκτός Ελλάδος

Η προκήρυξη του διαγωνισμού για το λεγόμενο ως στρατιωτικό σκέλος της ΕΝΑΕ δημοσιεύτηκε στις 9 Οκτωβρίου, ενώ αναμένεται σύντομα, τις επόμενες εβδομάδες και ο αντίστοιχος διαγωνισμός για τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΤΑΔ.

Το Υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εθνικής Άμυνας και φυσικά με την ειδική διαχείριση  προχώρησε σε νομοθετικό, διοικητικό και πολιτικό επίπεδο στην επίλυση σειράς ζητημάτων.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους των ναυπηγείων καταβάλλεται συντεταγμένη προσπάθεια σε συνεργασία με το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων –για αυτό απαντήθηκε σχετικό ερώτημα την προηγούμενη εβδομάδα εδώ από τον Υφυπουργό Εργασίας- για τον σχεδιασμό εναλλακτικών επιλογών απασχόλησης και κοινωνικής ενίσχυσης.

Η εξεύρεση λύσης προϋποθέτει συμβατότητα με το Ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο περί κρατικών ενισχύσεων καθώς το ζήτημα τελεί υπό συνεχή παρακολούθηση από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δεν υπήρχε καμία υπόγεια συμφωνία Υπουργού της προηγούμενης Κυβέρνησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ήταν τα κείμενα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σημειώνω δε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ευθυγραμμίστηκε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως προς την τήρηση αυτών των κριτηρίων.

Υπενθυμίζω επίσης ότι η Ελληνική Δημοκρατία καταδικάστηκε από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Νοέμβριο του 2018 λόγω προηγούμενης μη συμμόρφωσης με την απόφαση ανάκτησης σε καταβολή κατ’ αποκοπή προστίμου 10 εκατομμυρίων ευρώ και σε χρηματική ποινή 7,3 εκατομμυρίων ευρώ ανά εξάμηνο καθυστέρησης στην εκτέλεση αυτής της απόφασης. Ήδη μας έχει επιβληθεί το πρώτο εξαμηνιαίο πρόστιμο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προσεγγίζοντας με ρεαλισμό και μεθοδικότητα αυτούς τους περιορισμούς ιδίως εν μέσω υγειονομικής κρίσης και πάντα με τους αναγκαίους όρους χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με σκοπό την εξεύρεση λύσεων σε σχέση με τις εργασιακές σχέσεις ενόψει της εξεύρεσης νέου επενδυτή. Ήδη έχουν γίνει συγκεκριμένες απανωτές συναντήσεις με τους συναρμόδιους Υπουργούς και γενικούς γραμματείς στο Υπουργείο Εργασίας

Σε απάντηση τους οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής τόνισαν:

«Μας είπατε πολλά και ωραία, αλλά για την ουσία του ζητήματος δεν είπατε τίποτα απολύτως. Τίποτα απολύτως. Και προφανέστατα η απάντησή σας δεν μας καλύπτει. 

Βεβαίως, είναι ενδεικτικός, ενδεικτικότατος ο τρόπος που σπεύδετε να καλύψετε εσείς, κύριε Σταϊκούρα, την προηγούμενη κυβέρνηση, την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντάς μας ότι δεν υπήρχε καμία υπόγεια συμφωνία. Ξέρετε, δεν μιλήσαμε για υπόγεια συμφωνία. Σας ρωτήσαμε, γιατί περιήλθε σε γνώση μας από τη συνάντηση που σας είπα εκπροσώπων των Ναυπηγείων με το Υπουργείο Άμυνας, ότι υπήρξε συμφωνία του προηγούμενου Υπουργού με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Θυμάστε τον κ. Καμμένο, εδώ, στο Βήμα της Βουλής κάθε φορά που ψήφιζε ο ΣΥΡΙΖΑ μνημόνιο που μιλούσε για τον Σάφα και τη συμφωνία με τον Σάφα. Και μετά, καλούσε ο κ. Πιτσιόρλας τον κ. Βενιζέλο ως μάρτυρα υπεράσπισης για να μην επιστραφούν οι ανακτήσεις. Τα θυμόμαστε αυτά. Διότι πρέπει να τα λέμε. Και θυμόμαστε, τελικά, τι έγινε με την απόφαση για την ειδική διαχείριση.

Κύριε Υπουργέ, να ξέρετε ότι αυτήν τη συζήτηση την παρακολουθούν επτακόσιοι ογδόντα εργαζόμενοι σήμερα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Διότι εμείς στο Κίνημα Αλλαγής με αυτούς τους εργαζόμενους έχουμε σταθερές, διαχρονικές και ακατάληπτες σχέσεις. Ξέρουμε την αγωνία και το ενδιαφέρον τους, για να παραμείνουν τα ναυπηγεία, αλλά και την ταλαιπωρία που έχουν περάσει όλα τα προηγούμενα χρόνια με τις αποφάσεις για εκ περιτροπής εργασία και όλα αυτά, τα οποία κάθε τρεις και λίγο έρχονται στη Βουλή -τα ξέρετε, κύριε Υπουργέ- για παρατάσεις των συμβάσεων με το Πολεμικό Ναυτικό, μπας και μπορέσουν αυτοί οι άνθρωποι να πληρωθούν, έστω αυτά που παίρνουν -λιγότερο από το 65% που έπαιρναν πριν- για να μπορέσουν να επιβιώσουν.

Υπάρχουν δημοσιεύματα για μειωμένη αξία των Ναυπηγείων. Δεν ξέρω αν είναι στόχος να πουληθούν στη χαμηλότερη δυνατή τιμή. Και αυτό που μας ενδιαφέρει ταυτόχρονα με το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας είναι και η διατήρηση των θέσεων των εργαζομένων. Εδώ, όμως, το ένα συνδέεται με το άλλο. Και συνδέεται, διότι εάν ο επενδυτής δεν έχει πλάνο για το πώς θα επενδύσει στα Ναυπηγεία και πώς θα γίνει η ναυπηγική βιομηχανία μία προστιθέμενη αξία για τη χώρα είναι σαφές ότι δεν θα έχει κανένα ενδιαφέρον να κρατήσει τους εργαζόμενους.

Οι εργαζόμενοι, λοιπόν, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα πρέπει να πάρουν μία συγκεκριμένη απάντηση. Έχετε την πρόθεση μέσα από την επιλογή που θα κάνετε τηρώντας αυτούς τους όρους του διαγωνισμού, ώστε τα Ναυπηγεία να πάνε σε έναν άνθρωπο, σε έναν επενδυτή που πραγματικά θέλει να δώσει πνοή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, άρα και να κρατήσει τους εργαζόμενους και μέσα από αυτόν τον τρόπο, έστω και με τη δυσκολία που είναι κατανοητή της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δεν μπορούν αυτόματα να μεταφερθούν οι εργαζόμενοι, να υπάρχει δέσμευση ότι αυτοί οι εργαζόμενοι θα βρουν δουλειά σε ένα ναυπηγείο που θα είναι ανοιχτό, θα έχει προοπτική και θα μπορέσει να αποτελέσει τη ναυαρχίδα της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα;

Ζητούμε ως Κίνημα Αλλαγής, να υπάρξει δέσμευση και μπορείτε αυτό να το κάνετε, ακόμα και αν υπάρχει διαφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μπορεί η Κυβέρνηση να ζητήσει και να υπάρξει δέσμευση του νέου φορέα πριν από τη μεταβίβαση για την απασχόληση στον νέο φορέα του συνόλου των εργαζομένων σήμερα με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Σας καλούμε για αυτό και να μην νίπτετε απλώς τας χείρας σας.

Είναι χρέος σας, λοιπόν, να επιληφθείτε του ζητήματος σοβαρά και υπεύθυνα, γιατί είστε ο κατεξοχήν αρμόδιος για την υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.»

Σε απάντηση της δευτερολογίας του ο Χρήστος Σταϊκούρας, ανέφερε :

«Το Υπουργείο Οικονομικών και η Κυβέρνηση καταβάλλουν συντονισμένη προσπάθεια επίλυσης χρόνιων προβλημάτων, γεγονός που δημιουργεί τις προϋποθέσεις ολοκλήρωσης του εγχειρήματος επ’ ωφελεία όλων των εμπλεκόμενων μερών και των εργαζόμενων.

Η ανάκαμψη της ναυπηγικής επενδυτικής δραστηριότητας όχι μόνο θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, αλλά θέτει και τις βάσεις διατήρησης εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού στον κλάδο και σε συναφείς τομείς δραστηριότητας, με παράλληλη διασφάλιση των εθνικών συμφερόντων.

Κυρία και κύριε συνάδελφοι, είναι εύλογος ο προβληματισμός σας. Καλύπτεται, όμως, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.»